פרסום ברשתות החברתיות

אם בעבר רשת חברתית התקבלה בהרמת גבה מצד משתמשי אינטרנט סרבנים (כמו "מקושרים", "איי סי קיו" או "מיי ספייס"), היום רשת חברתית נחשבת כדבר שבשגרה. לא יהיה מוגזם מדי לציין, שהיעדר חשבון משתמש באחת מרשתות החברתיות הפופולריות ביותר (נניח, "פייסבוק"), הוא שווה ערך להיעדר טלפון.

היות והרשתות החברתיות נחשבות לחלק מהותי מחיי היום-יום בחברה שלנו, הן הפכו לפלטפורמות פרסומיות. במאמר הבא אסקור 7 מהרשתות החברתיות הבולטות: "פייסבוק", "אינסטגרם", "גוגל-פלוס", "יוטיוב", "טוויטר", "פינטרסט", "וואטסאפ" ואת אפשרויות השיווק בהן.

חשוב לציין שהפרסום ברשתות החברתיות, הביא עמו סוג שונה של פרסום. פעמים רבות מדובר בפרסומת שאינה "נראית" כמו פרסומת. לפרסומות ה"סמויות" האלו יש סיבה, שכן אנשים נרתעים, אינסטינקטיבית, כשמנסים למכור להם מוצר כלשהוא. כיצד מפרסמים פרסומת, שאינה נראית כמו פרסומת? דוגמאות לכך תמצאו בהמשך המאמר.

פייסבוק (Facebook) – נחשבת לרשת החברתית הפופולרית ביותר בעולם. היא מונה למעלה ממיליארד וחצי משתמשים ברחבי העולם ולמעלה מ-4,000,000 משתמשים בישראל. המספרים האלו מדברים בעד עצמם.

מלבד המספרים המרשימים, מדוע מומלץ לפרסם בפייסבוק? פייסבוק מאפשרת לעסק להפגין נוכחות תמידית בפיד של הלקוחות וכן מעניקה לו אינטראקטיביות אפקטיבית, שאינה מתאפשרת באף רשת חברתית אחרת.

האפשרות לשיתוף מידי של סטאטוסים, תמונות וקישורים לסרטונים ועוד, מאפשרת נראות עקבית של תוכן מתחדש של המוצר: תמונה מפס הייצור, לינק לסרטון תדמיתי ביוטיוב, או שידור ישיר. למשל, לאחרונה החל הבמאי והיוצר רועי כפרי, לשתף לינקים לסרטוני הפרסומת של מילקי, שהוא יצר ומככב בהם.

בנוסף, האינטראקטיביות הזו יוצרת הזדמנויות שיווקיות חדשות. למשל, חברת מזון לכלבים ביקשה מבעלי הכלבים, להעלות תמונה שבה הם מתפנקים יחד עם הכלב. התמונה שתזכה בתואר "התמונה הכי לא שגרתית", תזכה את בעליה באספקת מזון לכלבים לשנה. דוגמא נוספת: "זאפה חיפה" פרסמה פוסט בפייסבוק, שבו ביקשה מחבריה לציין איזה אמן ישראלי ירצו לשמוע והבטיחה לזכות חלק מהמשיבים בכרטיס זוגי.

את הפעילות העסקית יש לבצע מעמוד עסקי בלבד, מסיבות אלו:

לא ניתן לפרסם באופן ישיר מהעמוד האישי.

פרסום מהעמוד האישי משדר חוסר מקצועיות ומערבב בין ה"פרטי" ל"מקצועי", שני תחומים שאינם אמורים להתערבב (במיוחד אם אינכם זוכרים, אם אכן מחקתם את אלבום התמונות המביך מפסח אשתקד).

אינסטגרם (Instagram) – רשת חברתית המיועדת להעלאת תמונות וסרטונים קצרים (עד דקה) ומאפשרת לערוך ולעבד את התמונות בפילטר. במרץ 2014, דיווחה החברה כי היא צברה למעלה מ-200,000,000 משתמשים ברחבי העולם.

בשונה מפייסבוק, אינסטגרם מציעה אפשרות לעקוב אחרי משתמשים אחרים, ללא צורך באישורם (אם כי קיימת אפשרות לפתוח חשבון פרטי, שבו המשתמש צריך לאשר כל מי שמבקש לעקוב אחריו. ניתן אף לחסום עוקבים לא רצויים).

קשה לחשוב על ידוען – בארץ ובעולם – שאינו מחזיק בחשבון משתמש. השיח באינסטגרם הוא ויזואלי ומלל מרובה נחשב מיותר. ניתן לפרסם באינסטגרם פלאייר שיווקי, סרטון ואף להעלות תמונות על ידי פרזנטורים. למשל, חדרי כושר שמעניקים למאמנים שלהם "אור ירוק" להעלות תמונות של עצמם מארוחת הערב, אחרי אימון משקולות וכדומה.

קיים גם פרסום ישיר באינסטגרם, שבו חברות מגיבות ישירות על תמונות של משתמשים אנונימיים ומזמינים אותם לבקר בחנות. למשל, Cambridge sound studios, אולפן הקלטות בפילדלפיה, מזמין משתמשים לבקר באולפנים, אם יזדמן להם לבקר באזור. כמובן, הם מגיבים בעיקר למשתמשים שעוסקים במוזיקה ואולפן הקלטות יהיה רלוונטי עבורם. ההודעה נראית כך:
Nice page! If you're ever in the South Philadelphia area
!feel free to come check us out

יוטיוב (YouTube) – רשת חברתית להעלאת סרטונים, הנמצאת בבעלות מעצמת העל – גוגל. היתרונות של יוטיוב: ראשית, הקשר העסקי בין השתיים, הוא הסיבה לעדיפות סרטוני יוטיוב בתוצאות החיפוש. שנית, בדומה ליתרונותיה של אינסטגרם, אנשים מעדיפים תוכן ויזואלי, (או במילים אחרות, לא אוהבים לקרוא). שלישית, יוטיוב נחשבת לאתר הווידאו הנצפה ביותר בעולם (והאתר השלישי הנצפה ביותר אחרי גוגל ופייסבוק).

שר החינוך, נפתלי בנט, יצר סרטון אנימציה בבחירות 2013, שבו הוא מסביר את הפתרון שלו לסכסוך הערבי-ישראלי. הסרטון הועלה ליוטיוב, שותף בפייסבוק וזכה לצפיות רבות. בנוסף, חברות רבות מעלות סרטוני פרסומת ליוטיוב, כמו מילקי, yes, ביטוח ישיר ועוד. גם חברות קטנות ואנונימיות משתמשות בפלטפורמה, כדי להגביר מודעות למוצר שלהן.

רביעית, לא רק שסרטון נחשב להרבה יותר נגיש ונעים לצפייה מאשר מלל, הוא גם מעביר מסר, שבעל העסק מעודכן בטכנולוגיה ובשיח העכשווי באינטרנט. אפשר להירגע, לא חייבים צוות צילום מקצועי, גם מצלמה מטלפון חכם תעשה את העבודה.

אחת הדוגמאות לשימוש במצלמת טלפון, היא מקבץ סרטוני Vine (אפליקציה ליצירת סרטונים) של שחקני הסדרה "משחקי הכס", שנערכו והועלו ליוטיוב על ידי מעריצים. בסרטונים נראים השחקנים בדירה שכורה על סט הצילומים, משתטים, מדבבים בהומור את פתיח הסדרה וכדומה. הסרטון מאפשר למעריצים להמשיך לקיים קשר עם הדמויות, בתקופות ההמתנה מורטת העצבים לעונה החדשה. כך, הסדרה אינה מאבדת צופים בתקופות ההמתנה הארוכות. מי שמעוניין לצפות בסרטונים, מוזמן ללחוץ על הקישור הבא.

דוגמא למוצר פחות מוכר שהשתמש ביוטיוב לצרכי שיווק, היא סוכנות נדל"ן מקומית בדטרויט, שעורכת סרטוני תדמית והסבר קצרים, כשהפרזנטורים הם העובדים עצמם. לצפייה בסרטונים לחצו כאן.

גוגל-פלוס (Google Plus+) – רשת חברתית של גוגל, המאפשרת העלאת תמונות, סרטונים, סטאטוסים ושיתוף ל"מעגל" חברים מוגדר (בדומה לרשימת תפוצה). אמנם גוגל-פלוס אינה פופולרית כמו הרשתות הקודמות שהזכרנו במאמר, אך היא בעלת שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר. העובדה שהיא שייכת לבית היוצר של מנוע החיפוש הגדול ביותר בעולם, מספקת לה עדיפות בתוצאות החיפוש. כל מפרסם חכם ישתמש גם בגוגל-פלוס, כדי לקדם את העסק שלו. כשנה לאחר הקמתה, דיווחה גוגל-פלוס, כי צברה למעלה מ-90 מיליון משתמשים.

טוויטר (Twitter) – רשת חברתית לשיתוף סטאטוסים קצרים (עד 140 תווים), הנקראים "ציוצים". הרשת נחשבת לפופולרית מאוד ברחבי העולם: ממוצע הציוצים ליום, עומד על כ-500 מיליון. עם זאת, יש לדעת איך להעביר את המסר הרצוי במדויק, במלל הקצר שטוויטר מאפשרת.

יתרונותיה הבולטים של טוויטר, הם העלאת תכנים ואפשרות תגובה מהירים. יתרונות נוספים: בנוסף לציוצים, ניתן לשתף לינקים ותמונות והרשת מאפשרת לקיים שיח רב-משתתפים. יתרון שיווקי בולט נוסף שמציעה הרשת, הוא האפשרות לניטור תכני משתמשים. כלומר, המפרסם יכול לדעת, אילו משתמשים התעניינו בתוכן המכיל את המילים אופנה, ספורט, אוכל, או כל תחום אחר, אליו משתייך המוצר שלו. אפשרות זו מאפשרת לפרסם מוצר/שירות, באופן הרבה יותר ממוקד ויעיל. עם זאת, בארץ, הפופולריות של טוויטר אינה רחבת היקף בדומה לעולם. לכן, לכל בעל עסק המעוניין לשווק את המוצרים שלו בשוק הגלובאלי, מומלץ להשתמש גם בטוויטר.

פינטרסט (Pinterest) – רשת חברתית המיועדת להעלאת תמונות מיוחדות ואומנותיות יותר, בהשוואה ל"סלפי" רגיל או ל"עוד" צילום בנאלי של שקיעה. בדומה לאינסטגרם, גם כאן הדגש הוא על תמונות. לרוב תמצאו בפינטרסט תמונות של אדריכלים, מעצבים וכו'. לכן, אם ניתן לפרסם את המוצר שלכם בתמונות מעוצבות ומיוחדות, פינטרסט היא בדיוק בשבילכם. זו פלטפורמה נהדרת עבור מעצבי שיער, מעצבי אופנה, אדריכלים, ציירים ועוד.

וואטסאפ (WhatsApp) – אפליקציה סלולארית, המיועדת להעברת מסרים מידיים בין שני משתמשים ויותר. כיום מתייחסים לוואטסאפ כרשת חברתית, בשל האפשרות ליצירת קבוצות ושיח משותף. כרגע, לא ניתן לפרסם באפליקציה באופן ישיר ונעשו מעט קמפיינים שיווקיים בארץ, באמצעותה. החוכמה היא לדעת, כיצד להשתלב בה בקלילות ולא להיתפס כמפרסם נודניק.

אחד הקמפיינים המוצלחים בארץ, היה של רשת בתי-הקפה "קפה קפה", שהזמינה קבוצות וואטסאפ לצרף מספר טלפון ייעודי של "מלצרית" וירטואלית, שהייתה משתפת מדי פעם באירועים מעולם המלצרות. ברור שעל המפרסם לדעת, כיצד לגרום למשתמשים "להזמין" את הפרסום ולא להעיק.

לסיכום, האפשרויות לשיווק ברשתות החברתיות הן רבות ומגוונות. כל רשת מציעה הזדמנויות שונות ופעמים רבות ניתן לשלב ביניהן. חשוב לבחור את אותן רשתות החברתיות שבהן משתמשים הלקוחות שלכם (או לקוחות חדשים שאתם מעוניינים לגייס) ולפנות אליהם בשפה שלהם. בנוסף, זכרו כי קמפיין אינטראקטיבי תמיד עדיף על קמפיין סטטי. ישנן רשתות חברתיות רבות נוספות ועל כל אחת מהן, ניתן לכתוב מאמר שלם. אבל על כך, בפעם אחרת.

Rate this post




נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר

תגובות התפרסמו למאמר זה

מצטערים, אין אפשרות להשאיר תגובה.