פנדה ופינגווין, תחילת עידן חדש

בשנה וחצי האחרונות הציגה גוגל שני שינויים משמעותיים בצורה בה היא בוחרת אילו אתרי אינטרנט להציג בתוצאות. שני השינויים האלו נחשבים לשינויים הגדולים ביותר בעשור האחרון בקוד של גוגל, וגמרו לזעזוע בתעשיית מקדמי האתרים – אותם אנשים שאחראיים לכך שאתר האינטרנט שלכם יעלה בתוצאות החיפוש.

הפנדה שאכלה אתרים

בעולם האמיתי, הפנדה היא חיה שוחרת שלום שאוכלת עלי במבוק ולא עושה הרבה. אבל ביקום האפל של גוגל, מדובר בדב פרא שאוכל אתרים עם ספאם לארוחת בוקר ואחר כך יורק את השאריות בעמוד מספר חמישים של תוצאות החיפוש.

בחו"ל התוצאה של כך הייתה שכמעט כל האתרים שבהם מקדמי אתרים פרסמו טקסטים (הם קוראים להם "מאמרים"), ספגו מכה קשה. בגלל שהקידום בגוגל פועל על תגובות שרשרת, הנפילה של אתרי המאמרים למקומות לא ריאלים בתוצאות החיפוש גררה גם את האתרים שקושרו מהם למטה.

מכיוון שפנדה הוא אלגוריתם שרגיש לשפות ובלימוד עברית הוא רק בתחילת דרכו, פנדה השפיע בעיקר על אתרים ישראלים שהשתמשו בטקסטים באיכות ירודה מאוד. טקסטים רוויי שגיאות כתיב, טעויות תחביר וגבוב מילים שאין ביניהן כל קשר. על רוב האתרים האלו בוודאי לא שמעתם כי אף אחד לא באמת מתגאה בהם.

סוג נוסף של אתרים שנפגע מפנדה היו אתרים שהשתמשו או הכילו תוכן משוכפל, בהם הפנדה נכנסה ללא רחמים. בהקשר של תוכן משוכפל הפנדה קבע ש "There can be only one", חוק שנאכף על ידה בדבקות גם בארץ. היא אפשרה עותק יחיד של התוכן שייסרק וידורג בגוגל וכל עמוד נוסף שהכיל את התוכן המשוכפל נזרק מהאינדקס.

בגלל הרגישות לשפה של האלגוריתם, עולם הקידום דובר האנגלית ספג את הפגיע המרכזית. עם זאת, ההדים שהגיעו מחו"ל יצרו זעזוע לא קטן, וגם מקדמי האתרים הישראלים התחילו לדבר על העידן שלפני הפנדה ועל העידן שאחריו.

הפינגווין שגרם למקדמי אתרים ללכת הביתה

עוד לא הספקנו להירגע מהפנדה, והנה הסתבר שגוגל יצרה עוד זן כלאיים מסוכן במיוחד במעבדות שלה – הפינגווין. הפינגווין לא לקח שבויים וגרם גם לנו בישראל לזעזוע קשה בדיוק ביום העצמאות. עשרות מקדמי אתרים פתחו את הבוקר וגילו שמד הכניסות לאתר שלהם נמצא בנפילה חופשית.

מה בדיוק קרה עכשיו? ובכן, הסתבר שהפעם גוגל החליט להתמקד בספאם שמקורו בקישורים, והישראלים, כמו כל שאר העולם, ממש טובים בלזרוק זבל ברשת. קישורים הם הכוח המניע של קידום האתרים, והישראלים בנו קישורים בכל אתר שאתם יכולים לחשוב עליו: קישור לאתר השכרת רכב מכתבה על שיגור לווין לחלל ? יש! הודעות פיקטיביות בפורומים על אבחנת צבעים אצל חפרפרות? יש!

בהקשר הזה, מעניין לציין שלמרות שמקדמי אתרים עם חוש אתי מפותח בכו במשך שנים על כך שהחברים הבליינים שלהם עושים סיבוב בארים על כל אתר באינטרנט, בדרך כלל הכלבים היו נובחים והשיירה הייתה עוברת. במילים אחרות, עד הגעת הפינגווין מעט מאוד אתרים נענשו על ספאם של קישורים, אלא אם כן הם השתמשו בתוכנות מיוחדות וייצרו קישורים בקצב בלתי הגיוני (כזה שאדם רגיל לא יכול לייצר בעצמו).

אבל עכשיו כאמור הכול השתנה והכביסה המלוכלכת החלה לצאת החוצה: אתרים צנחו מהאינדקס ואתרים שאף אחד לא ניסה לקדם בכלל עלו לפתע למקומות הגבוהים ביותר.

גוגל הכריז בצורה חד משמעית שהוא לא מוכן יותר לקבל קישורים בסיטונאות או קישורים לא רלוונטיים – לא נכנסים ולא יוצאים.

מה צופן העתיד?

למרות שתמיד אומרים לנו שכאב בלתי מוסבר בגוף או כישלון צורב צריכים לאותת על משהו, קשה להגיד שמרבית חברות הקידום או חברות בניית אתרים לקידום למדו את הלקח. רק חברות מעטות ומובחרות הבינו שעליהן ליצור קידום אתרים מתוחכם יותר, שיחקה את ההתנהגות האנושית ויוכיח לגוגל שהם קודם כל רוצים לספק לגולשים תוכן איכותי ומועיל. אם חברת קידום האתרים שלכם טוענת שהיא לא שינתה שום דבר אחרי התקיפה של הצמד חמד הזה, כדאי לכם לחשוב טוב אם כדאי לכם לעבוד איתה.

מאמר אורח של חברת סטארט אס. אי. או בע"מ.


נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר

תגובות התפרסמו למאמר זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *