קידום בגוגל – האם גוגל אובייקטיבי?

השאלה בכותרת היא פשוטה מאוד…

כדי למצוא את התשובה, פנינו – כמו כל מי שמחפש תשובה לשאלה כלשהי – למנוע החיפוש עצמו.

האם גוגל אובייקטיבי

שימו לב לתשובה הראשונה שמציע גוגל לשאלה שלנו:

האם גוגל אוביקטיבי

הרי לכם אובייקטיביות! רוצים לדעת אם גוגל אובייקטיבי? למה שלא תשאלו את גוגל?

הרי לכם אובייקטיביות

 ולכאן מפנה אותנו מנוע החיפוש:

לכאן מפנה אותנו מנוע החיפוש

יש לנו תשובה!

המשימה של גוגל היא לארגן את המידע העולמי. לפי איזה קריטריון? גוגל לא מתחייבת לקריטריון של אובייקטיביות אלא רק לכך שהיא תארגן את המידע – לפי מה? לפי מה שמקבלי ההחלטות בחברה יחליטו, כמובן.

אבל בואו נהיה קצת יותר רציניים ונבדוק את העניין קצת יותר לעומק.

בתור התחלה, שתי הערות.

  • גוגל מציית להנחיות של מדינות שונות (למשל, המגבלות של סין על פעילות האינטרנט במדינה) ולכן מנוע החיפוש מציג תוצאות בהתאם למגבלות הללו ולא בהתאם לתשובה-המתאימה-ביותר.
  • מובן מאליו שכיוון שהאלגוריתם של גוגל נבנה על ידי בני-אדם הרי שהוא איננו אובייקטיבי.

כדי להימנע מכניסה לדיונים פילוסופיים ארוכים על מה אובייקטיבי ומה סובייקטיבי בראיית העולם שלנו, נצמצם את הנושא לשאלה פשוטה:

האם האלגוריתם של גוגל נותן עדיפות לאתרים שעושים שימוש במוצרים של גוגל? האם גוגל משוחד לטובת המוצרים והשירותים שלו? האם אלגוריתם החיפוש של גוגל נועד להגדיל את הרווחים של גוגל?

בואו נתחיל מזה:

Source: seolive.es via Yuli on Pinterest

.

המחקר הזה, מוגבל ככל שיהיה, מראה שני דברים: קודם כל – קידום אתרים מוצלח ירוויח מניצול רשתות חברתיות. דבר שני: הרשת החברתית המועדפת על האלגוריתם של גוגל היא, ככל הנראה ובמגבלות של המחקר הזה, גוגל+ – הרשת החברתית של גוגל, למי שלא שם לב.

תוצאות דומות מכיוון אחר לחלוטין מציג כותב הבלוג קידום אתרים שחור בפוסט שפורסם לאחרונה. אמנם מדובר בטכניקת "כובע שחור", בניסוי שאינו כולל קבוצת ביקורת וגם מוגבל מבחינת המדגם אבל התוצאות עדיין מרתקות: העדפה ברורה לגוגל+ ובנוסף, העדפה ליוטיוב (אתר ששייך לגוגל, אם מישהו שכח.) יהיה מעניין לראות ניסויים נוספים – רחבים יותר ומדעיים יותר – ולבחון את התוצאות שלהם.

אבל יש הרבה יותר מזה: מחקר שהתפרסם בשנת 2011 קובע בצורה חד-משמעית עוד יותר שגוגל ומנועי חיפוש אחרים נותנים העדפה למוצרים שלהם ולשירותים שלהם בדירוג התוצאות במנוע החיפוש. גופים שונים במדינות שונות החלו מספר בדיקות וחקירות כדי לקבוע האם גוגל עורך מניפולציות בתוצאות החיפוש כדי לתת עדיפות למוצרים ולשירותים שלו ביניהם לשכת הסחר הפדראלית (FTC) בארצות הברית שפתחה חקירה בנושא.

טענה נוספת שקשה למצוא לה הוכחות, או אפילו רמזים, היא שמי שרוצה באמת להיות מועדף על ידי אלגוריתם החיפוש של גוגל, כדאי לו להוציא כסף על אדוורדס. שימו לב: האדוורדס עצמו לא משפיע על מיקום המשתמש אבל שימוש באדוורדס נותן נקודות זכות למשתמש והן מסייעות לו בקבלת "מוניטין חיובי" אצל האלגוריתם וממילא שיפוט חיובי מצידו. תוכלו לקרוא על כך כאן.

Source: rankedhard.com via Yuli on Pinterest

.

אפשר פשוט לסכם ולומר במילים של קווין ריאן, מומחה SEO מארצות הברית: האם גוגל משוחד? בוודאי, אבל אין סיכוי שתוכיח את זה. ועל כך אפשר להוסיף: האם גוגל משוחד? בוודאי, אבל עכשיו תלמדו לחיות עם זה.

מקדם אתרים וכל מי שיש לו אתר אינם יכולים לשבת ולקטר על כך שגוגל מעדיף את המוצרים שלו ואת השירותים שלו. כך פועל השוק החופשי בימינו. הפיתרון איננו להתלונן – את זה נשאיר לגולשים (שעלולים פשוט לנטוש את מנוע החיפוש הזה ולעבור לאחרים,) לפוליטיקאים ולרגולטורים – אלא לפעול בצורה נכונה מהרגע שבו יש לנו את המידע הזה.

גוגל מעדיף את מי שמשתמש בשירותים שלו? מעולה. מעכשיו נשתמש יותר בשירותים האלה: נפנה יותר משאבים לגוגל+, לגוגל מפות, ליוטיוב וכן הלאה. התפקיד שלנו כמקדמי אתרים איננו לתמוך בפייסבוק או בכל אתר אחר – הם לא הלקוחות שלנו. אם גוגל משוחד, אנחנו פשוט נלמד לחיות עם זה.

אהבתם? אתם מוזמנים לקרוא מאמרים נוספים שלנו במדור המאמרים – מאמרי קידום אתרים.

קידום בגוגל – האם גוגל אובייקטיבי?

Rate this post




נשמח לשמוע את דעתכם על המאמר

תגובות התפרסמו למאמר זה

2 Responses to קידום בגוגל – האם גוגל אובייקטיבי?

  1. בעבר היה את אתר Google Watch שנתן הרבה מאוד מידע קונספרטיבי על גוגל (היום הוא נעלם מהמפה).

    סביר להניח שגוגל משוחדים בצורה כזו או אחרת – כמו כל חברה עסקית, עם זאת, אני חושב שהם כן מנסים לשמור את תוצאות החיפוש נקיות כמה שיותר מאינטרסים כאלה ואחרים משום שביקורת ציבורית תפגע בהם בסופו של דבר הרבה יותר.

    בלי קשר, הפיצו את השמועה שלכם ממש מעצבן, אי אפשר לקרוא את המאמר כי הוא מסתיר חלק רחב מהטקסט ואי אפשר לנצל חלק גדול מהמסך.

    הגב
    • קודם כל, תודה על התגובה. נבדוק את העניין של "הפיצו את השמועה".

      הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *